Telefon ratunkowy nad wodą w Polsce : 601 100 100
Linki do ciekawych stron żeglarskich >>>>>
Zaokrętuj się (forum żeglarskie na www.travelbit.pl) >>>
Żeglowanie po świecie
Coraz częściej wybieramy żeglowanie jako sposób na zwiedzanie świata. Obecnie jachty można czarterować na coraz to nowych akwenach naszego globu. Co ważne, to co było kiedyś nieosiągalnym albo trudno dostępnym luksusem, staje się coraz bardziej dostępne finansowo.
Pragniemy zaprezentować kilka najbardziej popularne, chociaż także i dalekie, szlaki żeglarskie.
Na początek ogólne informacje, które pozwolą zorientować się jaka pogoda, w danym okresie roku, panuje na konkretnych akwenach. Taka informacja jest podstawą dla planowania żeglarskiej wyprawy.
Wiatry na oceanach i morzach świata w kolejnych kwartałach roku
Poniżej przedstawione mapy są jedynie orientacyjnymi prezentacjami sytuacji wiatrowej na akwenach świata. W przypadku decyzji o wyruszeniu w morze konieczne jest zapoznanie się bardziej szczegółowymi materiałami nawigacyjnymi.
Występowanie huraganów na oceanach i morzach świata
Klasyczna trasa rejsu dookoła świata
(zaznaczono okresy optymalnej pogody na poszczególnych akwenach)
Taki rejs (z portu na wschodnim wybrzeżu Atlantyku) wymaga czasu 18 – 22 miesięcy (w zależności od długości postojów) i przebycia co najmniej 30 000 mil.
Dookoła świata można także pożeglować przez Morze Śródziemne. Wtedy należy w Oceanu Indyjskiego popłynąć przez cieśninę Bab al – Mandab na Morze Czerwone a dalej przez kanał Sueski na Morze Śródziemne. Morze to opuszcza się przez cieśninę Gibraltarską i wpływa na Atlantyk. To opcja ma poważne wady. Na opisanej trasie panuje duży ruch statków a także grasują piraci.
Jules Verne Trophy
Nagroda za najszybsze (założono, że musi to być poniżej 80 dni) opłynięcie świata non-stop, jachtem żaglowym (brak ograniczeń co do załogi i jachtu) wokół przylądków Dobrej Nadziei, Leeuwin, Horn (start pomiędzy latarniami Creach we Francji i Lizard w Anglii). Reguły ustanowiono w 1990 a pierwszy raz zdobyto ja w 1993.
http//:en.wikipedia.org/Wiki/Jules_Verne_Trophy
Karaiby
Można powiedzieć, że kultowym wręcz akwenem dla żeglarzy jest Morze Karaibskie i leżące tam piękne wyspy. Na Karaiby można żeglować z Polski (co jest czasochłonne) lub z portów zachodniej Europy czy też z Wysp Kanaryjskich.
Klasyczna trasa rejsu na Karaiby i z powrotem została zamieszczona poniżej –
zaznaczono okresy optymalnej pogody na poszczególnych akwenach.
Z Wysp Kanaryjskich najczęściej żegluje się na St. Lucię (z Las Palmas do Rodney Bay – 2819 Mm), Martynikę ( Z Las Palmas do Fort de France – 2830 Mm), Antiguę (z Las Palmas do English Harbour – 2862 Mm) lub na Barbados (z Las Palmas do Bridgetown – 2749 Mm).
Dla tych, którzy nie dysponują czasem aby żeglować przez Atlantyk, Karaiby są stosunkowo łatwo dostępne (także finansowo) drogą lotniczą z Europy.
Na Karaibach, żeglarze najczęściej wybierają żeglugę na następujących trasach:
Martynika, Santa Lucia, Saint Vincent, Benguia, Mustique, Canouan, Tobago Cays, Union Isl., Carriacou, ewentualnie Grenada i powrót na Martynikę; to najbardziej popularna trasa.
Martynika, Dominika, Les Saintes, Gwadelupa, Antigua, St. Barth, St. Martin, Anguilla – wybór wysp jest uzależniony od ilości czasu jakim dysponujemy – powrót na Martynikę.
Martynika, Dominika, Les Saintes, Gwadelupa, Antigua, St. Barth, St. Martin, Anguilla i Tortola. Taką możliwość istnieje kiedy mozna rozpocząć rejs na Martynice a opuścić jacht na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych (lub odwrotnie).
Brytyjskie Wyspy Dziewicze to akwen typowo “rekreacyjny” – wyspy położone są bardzo blisko siebie a więc czas potrzebny na żeglugę nie jest zbyt duży a za to można poświęcić się nurkowaniu, uzupełnianiu płynów i lenistwu.
Najczęściej odwiedzane wyspy to Tortola, Norman Island (wyspa, która była pierwowzorem Wyspy Skarbów w powieści L. Stevensona), Peter Island, Virgin Gorga, Salt Island, Cooper Island, Anegada, Jost Van Dyke.
Morze Śródziemne
To tradycyjny akwen żeglugowy dla polskich żeglarzy.
Najpopularniejsze akweny to:
– Wybrzeże Chorwacji
Główne porty czarterowe: Sukosan k. Zadaru, Kastela k. Splitu, Trogir, Sibenik,, Primosten,
Split, Dubrownik, Pomer)
– Wybrzeże Czarnogóry
Główne porty czarterowe: Kotor
– Wybrzeże Grecji (Zatoka Argolidzka, Zatoka Sarońska, Cyklady, Wyspy Jońskie,
Dodekanez)
Główne porty czarterowe: Ateny/Pireus, Lavrion, Skiathos, Corfu, Lepka, Kos, Syros, Paros,
Rodos, Samos)
– Wybrzeże Turcji (wyspy Morza Egejskiego)
Główne porty czarterowe: Bodrum,Marmaris, Gocek)
– Wybrzeże Sycylii (wyspy Liparyjskie, wyspy Egadyjskie)
– Wybrzeże Sardynii
– Akwen wyspy Elby
– Zatoka Neapolitańska
Główne porty czarterowe włoskiego wybrzeża: Portoferraio, Puntone, Penta Ala, Sant
Agata di Militello, Marsala, Portisco, Akropoli, Grado
– wybrzeże Korsyki
– Lazurowe Wybrzeże
– Wybrzeże Katalonii
– Wyspy Baleary
Główne porty czarterowe: wyspa Majorka
– Malta
Główne porty czarterowe: Grand Harbour Marina – Birgu
Inne akweny odwiedzane przez polskich żeglarzy
– Wyspy Kanaryjskie
Główne porty czarterowe: wyspa Teneryfa
– Wyspy Zielonego Przylądka
Główne porty czarterowe: Sao Vincente
– Seszele
Główne porty czarterowe: Praslin, Mahe
– Tajlandia
Główne porty czarterowe: wyspa Phuket
– Polinezja Francuska
Główne porty czarterowe: wyspa Raiatea
Pisząc o opcji rejsu dookoła świata prowadzącej przez Morze Czerwone i Śródziemne wspomniano o piratach. W XXI wieku piractwo (zgodnie z Konwencją Genewską z roku 1958 i Konwencją Prawa Morza z roku 1982, piractwo jest zbrodnią prawa międzynarodowego i może być ścigane przez każde państwo niezależnie gdzie przestępstwo było popełnione i jaka jest narodowość sprawcy) stanowi duży problem dla żeglugi. Uprowadzane są zarówno wielkie statki jak i jachty. Te ostatnie stanowią szczególnie łatwy łup tym bardziej, że ryzyko odwetu jest minimalne. Akweny zagrożone przez piractwo zmieniają się ale tradycyjnie najniebezpieczniejsze są wody wzdłuż wybrzeży Somalii z zatoką Adeńską (cieśnina Bab al – Mandab), Morze Południowochińskie (szczególnie wody Indonezji), Cieśnina Malakka, Morze Sulu (wody Filipin), Zatoka Gwinejska (szczególnie wody Nigerii). W ostatnich latach piraci pojawili się także na wodach takich krajów jak Brazylia, Ekwador, Gwatemala, Honduras, Nikaragua, Kolumbia, czy Wenezuela. Te regiony są najbardziej zagrożone ale napady mogę się zdarzać w najróżniejszych miejscach – odnotowano je np. na wodach Szeszeli czy nawet Czarnogóry. Ostrożność należy zachowac także na Karaibach chociaz tutaj bezpieczeństwo zacznie się poprawiło.
Przed wyborem trasy warto sprawdzić gdzie aktualnie jest niebezpiecznie. Co miesiąc, stosowne raporty zamieszcza International Maritime Organization (IMO) www.imo.org
Informacje o zagrożeniach można także znaleźć na www.noonsite.com (Rozdział Noonsite Piracy pages), www.yachtpiracy.org czy www.mschoa.org (wody Somalii i Zatoki Adeńskiej).
Jeżeli już mowa o niebezpieczeństwach to dla jachtów zagrożenie stanowią większe wieksze jednostki pływające. Warto więc zajrzec na www.marinetraffic.com aby zorientować się w ruchu statków na morzach i oceanach świata.
Surfing
Wędrując po świecie, globtroterzy, od czasu do czasu, wypoczywają na wybrzeżach gdzie do brzegu docierają wielkie oceaniczne fale. Jeżeli są odpowiednie warunki to na tych falach szaleją surferzy. Warto spróbować takiej jazdy bo przeżycie to niezapomniane. Poniżej zaznaczono najpopularniejsze na świecie akweny gdzie występują warunki do uprawiania surfingu.